Tips Kekal Bertenaga Sepanjang Ramadhan.

Assalamualaikum!

Alhamdulillah. Ramadhan bakal menjelang & sekali lagi kita semua di panjangkan umur untuk bertemu Ramadhan yang tak lama je lagi. Korang dah bersedia ke belum ni nak sambut ramadhan dengan penuh bertenaga & aktif sepanjang hari?


Normal kita dengar, puasa minggu pertama kemain bersemangat. Sampai tak pernah miss pun solat tarawih. Tapi bila masuk minggu ke dua ketiga mula lemau. Minggu ke empat apatah lagi kan? Alasan, nak mula buat kuih raya. Kemain awal? Hahaha. Jiha faham. Dengan bekerja di siang hari, dengan lapar & malam dah makan serupa tiada esok. Bila nak solat mesti dah lemau. Apatah lagi Tarawih. Kalau ibu mengandung lagi la. Sepanjang hari bawa 'muatan tambahan' kehulu kehilir. Tak kira pula kena berjalan jauh & berpanas terik. Kalau tak kena gaya, maunya boleh pengsan sebab tak cukup gula. Sama juga dengan kes ibu-ibu yang menyusukan bayi. Kalaupun dah makan masa sahur, bila dah pam susu disiang hari dan mula nak hasilkan susu baru, semestinya kita akan start lapar balik. So puasa dah jadi sangat struggle untuk bakal ibu & ibu-ibu yang menyusukan bayi. Tapi, apa-apa pun kita masih nak menjaga sebaik mungkin puasa kita kan? Kalau boleh nak puasa penuh. Takkan lah sebab benda remeh terus tak boleh nak berpuasa. Kan?


Pernah tak terfikir, mungkin ada alternatif yang boleh anda amalkan supaya kekal aktif & bertenaga sepanjang berpuasa? Especially ibu-ibu yang mengandung & menyusukan bayi tu? So hari ni Jiha nak kongsikan dengan tips mudah semasa bersahur supaya berpuasa dengan lancar sepanjang Ramadhan.

1. Masa sahur, pastikan ibu-ibu makan protein & lemak yang mencukupi untuk digunakan pada siang hari. 2 zat ni lebih lama nak dihadam. So ibu-ibu akan kekal bertenaga sepanjang hari - Daging antara contoh yang paling tepat

2. Disarankan kepada ibu-ibu hamil untuk consume makanan yang tinggi dengan vitamin C  & Zinc supaya badan akan kekal bernutrisi sepanjang hari. (Kalau rasa malas nak makan / susah nak cari, ibu-ibu boleh consume Vitamin C + Vitalea Shaklee

3. Kurangkan pengambilan makanan manis ketika bersahur sebab ini akan buat anda rasa lagi cepat lapar disiang hari. 

4. PALING PENTING! Minumlah air suam yang mencukupi supaya badan anda kekal segar & hidrat. Tak adalah berlaku kulit kering sepanjang Ramadhan. Kan?

5. Kalau nak topup lagi supaya puasa sepanjang hari tu jadi lebih smooth, ibu-ibu boleh consume ESP + Mealshake + Performance Drink (Eh apa benda ni?)



Kenapa Jiha sarankan ibu-ibu & yang bukan ibu-ibu amalkan 3 minuman Shaklee ni? Ini adalah sebabnya:


Secara amnya, ini adalah kebaikan setiap minuman yang Jiha mention dekat atas. Tapi, kalau ibu-ibu hamil & yang menyusukan minum, apa akan terjadi pada badan anda?


Nampak tak? Segala nutrisi yang Jiha mention daripada tips 1-4, ada dalam ketiga-tiga minuman ni. Makna kata, ibu-ibu dah tak perlukan yang lain. 3 ni dah memadai untuk survive sepanjang hari supaya yang hamil & yang menyusukan tak menghadapi masalah sepanjang Ramadhan. 

Nak tahu apa kata ibu-ibu yang dah amalkan Shaklee sepanjang puasa?



"Susu badan i drop la bila puasa. How eh?" - Ibu A

Susu badan mencurah sepanjang Ramadhan bila consume minuman Shaklee. Wow!


Bukan tu je, perut sentiasa kenyang & bertenaga sepanjang hari. Itu yang ibu-ibu nak, kan?


Selain daripada untuk ibu hamil & yang menyusukan bayi, yang baru nak ajar anak-anak berpuasa pun mesti susah hati: "boleh ke anak aku puasa penuh tahun ni?", "macam mana nak pastikan anak aku kekal berpuasa sepanjang hari? cukup ke dengan sahur je?". Selalu sangat dengar dah masalah susah nak latih anak berpuasa sebab mereka asyik lapar. Kita yang mak ni pulak mudah kesian kan anak. Cemana tu? HA! Jawapan dia Mealshake la ibu-ibu. Mealshake boleh diminum oleh kanak-kanak ya. Ini lah masanya untuk melatih anak-anak anda berpuasa penuh sedari awal lagi. InsyaAllah berbaloi.



So, macam mana? Baca testimoni je takkan mengubah apa-apa. Anda kena mulakan langkah awal. Bukan je untuk diri sendiri. Untuk anak & kandungan juga. Mulakan persiapan awal.Bila badan sihat, baby pun ceria. 

Ibu-ibu yang ingin tahu lebih lanjut boleh hubungi Jiha di whatsapp ok? Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua ibu-ibu sebagai persediaan menuju Ramadhan. InsyaAllah. 

No comments:

Post a Comment