Atasi Rasa Mual Ketika Memberus Gigi.

Assalamualaikum!

Hari ni rasa terpanggil untuk bercerita pasal pengalaman diri sendiri. Masa Jiha hamil dulu, setiap pagi bila masuk toilet & nampak berus gigi, Jiha akan, "alahai, kena gosok gigi ke?". No! Bukan pengotor. Tapi setiap kali kalau gosok gigi pepagi, Jiha akan muntah sampai keluar yang hijau tu tau. Orang cakap tu air hempedu. Pahit dia, nauzubillah. Pahit gila yang sampai meleleh air mata tu. Kalau orang lain dia mungkin ada alahan yang sangat teruk sepanjang hamil. Jiha cuma ada masalah itu. Setiap pagi mesti 'berperang' dengan berus gigi. 


So, somehow Jiha figure out kenapa. Yang sebenarnya, setiap pagi (rasanya yang tak hamil pun sama je) bila kita bangun, gas-gas dalam perut kita mula naik ke atas. Sometimes kita cam rasa masam-masa kan? Itu sebab gas yang terkumpul masa tidur. Bila bangun terus gosok gigi, dengan rasa mint pulak, benda tu trigger gas ni untuk melambung naik & buat korang rasa nak muntah. 


p/s: Bagi yang hamil tu, tips untuk tak terus muntah sebaik sahaja anda membuka mata adalah, bila bangun tu mengiring dulu sebelum duduk. Then duduk sekejap sebelum turunkan kaki ke lantai. Kalau boleh minum air suam barang seteguk dua. Lepas tu baru berdiri. Ini adalah untuk mengelakkan rasa mual tu memuncak.



Selain daripada tu, korang yang jenis gosok gigi bagai tiada hari esok tu pun sebenarnya mendorong kepada punca mual. Dah lah perut korang tak selesa sebab ada gas, korang gosok pulak gigi kuat-kuat. Bila terkena bahagian lidah yang belah dalam tu, mula la rasa nak muntah sebab itu bahagian sensitif.

Next, bila gosok gigi jangan korang jolok sampai ke tekak. Jiha faham korang nak bersihkan lidah korang tapi jangan sampai ke dalam tekak. Memang la korang akan muntah. Gosok slow-slow & yang paling penting, kalau nak bersihkan lidah tu jangan korang sental sampai ke anak tekak. Berkumur dengan listerine kalau betul nak bersih. ok?


Lepas tu, Jiha ada terbaca bila nak gosok gigi, instead of nganga, katup mulut korang. Sebab bila nganga, otak korang automatik bagi signal nak muntah. Makanya, gosok lah gigi anda secara berhemah. Gitteww. 


Tapi kalau memang mual or loya sangat lepas tu means angin dalam badan korang banyak. Why not singkirkan dengan Peppermint-Ginger Plus Shaklee. Yang ni bukan je orang hamil. Tak hamil pun boleh consume. Sangat selamat sebab bahan-bahan yang digunakan adalah organic. 


Peppermint-Ginger Plus ni ada 4 sumber utama yang membantu korang menyingkirkan rasa loya / mual ni dengan segera. Antaranya adalah bunga lawang, halia, jintan manis & pudina


Menarik kan? Banyak kebaikan dalam 1 tablet. Memang terbaik kata pengguna:



Kalau korang rasa malas and tak nak fikir panjang nak cuba tips tu tips ni tapi tak menjadi, makan je peppermint-ginger plus. Selesai masalah korang. Cepat & mudah! Kalau korang berminat, boleh je email jiha @ whatsapp Jiha di 010-2325248 untuk maklumat lanjut. InsyaAllah kita sama-sama singkirkan bendasing dari badan ni dengan cara yang terbaik tanpa merosakkan badan kita. ok!

No comments:

Post a Comment