Kerja as Freelance? Seronok Ke?





Hello semua! Rasanya kalau korang baca title pun korang boleh tau apa content yang akan Jiha sembangkan dalam huraian yang seterusnya. Ramai yang tanya, "boleh survive ke dengan income freelance? you should have 1 fix job", kata mereka. Well guys, lemme tell you something. This is, literally based on my personal experience and yes, it's vary from other people. Please don't take it too serious nor assuming this entry as part of a "must do" list. Ok kawan kawan? Jom mulakan. 




Menjadi seorang freelance atau dalam bahasa mudah, bekerja sendiri ni memang ada banyak dugaan. Tak kisah lah korang jadi penulis ke, pemuzik ke, pelukis ke, atau macam macam lagi. Isu yang paling penting adalah isu pendapatan. Jiha tak tahu la kalau parents orang lain, but mine, masa mula-mula Jiha bagi tahu Jiha nak berhenti kerja dan buat freelance job, mereka macam ada 1 pandangan yang "no, you can't. you will not survive" macam tu. But then, parents kita pun sebenarnya dah modern macam kita juga. They do social media and technologies. So why can't they be really open to this kind of issues. Kan? So, Jiha pun mengumpul segala kekuatan yang ada untuk menerangkan secara perlahan lahan sampailah mereka faham. So once mereka dah faham, ini adalah beberapa langkah yang Jiha lakukan daripada sebelum berhenti sampai la sekarang dah berhenti kerja. Semoga tips ini bermanfaat kepada semua yang membaca. 


Sebelum berhenti kerja:




- Jiha sentiasa pastikan Jiha menabung atau dalam bahasa lain, ada backup plan untuk financial Jiha. Ini paling penting. Kalau youguys tak ada backup plan terutamanya untuk kewangan, then korang suddenly berhenti, korang mungkin akan menyesal selepas berhenti nanti.

- Pastikan income yang anda dapat untuk hasil freelance adalah sama dengan gaji yang anda dapat ketika anda bekerja sekarang. Dan forecast untuk 6 bulan kedepan. Jika income freelance anda dalam masa 6 bulan adalah selari dengan gaji yang anda dapat buat masa sekarang, you are please to go :)

- Bahagikan masa supaya anda sentiasa ada tumpuan yang sama untuk freelance job dan kerja tetap. Ini boleh melatih anda untuk masa depan. Bila anda dah 100% buat freelance, anda mungkin akan dapat banyak kerja dalam 1 masa yang sama. Nak tolak sayang, sebab rezeki kan. So anda nak kaut semua. Tapi bila kaut semua, anda tak pandai bahagikan masa dengan betul. Jawapan dia? Kelaut. Jadi, belajar untuk membiasakan diri anda untuk menjadi multi-tasking.

- Pastikan anda sentiasa ada job in coming yang boleh secure kan poket anda sehingga 6 bulan kedepan. Ini adalah penting untuk memastikan anda mempunyai masa untuk mencari job lain.



Selepas berhenti kerja:



- Mulakan merancang kewangan anda. Bersedia untuk beberapa kemungkinan seperti, payment lambat masuk atau job lambat confirm. Perkara ni sangat biasa sebenarnya


- Tetapkan misi didalam kehidupan anda dan pastikan misi ini dicapai dari masa ke semasa. Ini bagi menggalakkan anda tau apa anda nak buat untuk meningkatkan nama dan memperkenalkan produk anda. 

- Susun jadual anda dengan penuh teliti. Ini akan membantu anda daripada gejala kucar kacir. Itu bahaya. 

- Jangan mudah terpengaruh dengan idealogis manusia lain. Sertiap orang berlainan pendapat. Tetapkan pendirian. Kalau anda tak ada pendirian, anda akan mudah mengalah di separuh jalan. Ini pun bahaya. 

- Sediakan 1 planner untuk anda susun atur jadual anda dan ini juga akan memudahkan anda untuk menyemak aktiviti anda. 

- Most important part, percaya, rezeki Tuhan ada di mana mana sahaja. Selagi anda berpaksikan kepada 1 perkara tu, InsyaAllah kemana mana sahaja anda akan selamat 

Result daripada mempunyai freelance job ni adalah anda akan punyai lebih banyak masa untuk diri anda dan keluarga. Anda adalah bos kepada diri anda sendiri. Best kan? Sebenarnya generasi zaman kini adalah generasi yang gemar bekerja sendiri atau entrepreneur dan freelance. Sebab semua orang mahukan masa untuk berkerja dan bercuti yang balance. Dan hanya dengan bekerja sendiri, anda akan peroleh kemahuan tersebut. 



So, itu sahajalah buat masa ni macam mana Jiha survive dengan income freelance. Soon kalau ada lagi trick lain, Jiha akan tambah untuk tujuan bacaan anda. Terima kasih untuk membaca! See ya! 

1 comment:

  1. artikel ini sangat menarik dan lengkap juga bagi saya . Sesuai sangat untuk mereka yang ingin starting buat keja sebagai freelance. . Pengurusan kewangan kena bijak la erk jiha ?

    #khairulcushion.com

    ReplyDelete