Hidangan AsiaBarat di Kantan Hotplate

Rasanya selain restoran yang betul betul dekat dengan pantai ataupun memang signature dia adalah makanan laut, mesti menu seafood dia tak berapa menarik hati kita. Terutamanya dalam bulan puasa ni, tekak makin cerewet nak itu lah ini la. Kan? 

Hari ni Jiha nak kongsikan 1 lokasi menarik yang mungkin ramai yang masih belum tahu. Especially yang duduk Kajang. Orang Kajang selalunya kena keluar dari Kajang kalau nak makan makanan sedap. Tapi kali ni tak payah pergi jauh. Makanan sedap ada didepan mata anda.

Kantan Hotplate. Sebuah restoran yang terletak di Jalan Sg Kantan, Kajang, ini sememangnya unik. Masa mula mula sampai Jiha rasa kedai dia biasa je sebab dekorasi kedai dia sama macam kedai kedai lain. Tapi bila dah nampak makanan yang di sajikan, terus terfikir, mana la dorang ni dapat resipi macam ni. Antara yang 



Ini adalah signature dish di Kantan Hotplate. Ikan bakar mandi bak kata owner dia. Ikan ini dibakar bersama sambat yang mereka reka sendiri. Rasa dia manis masam gitu. Memang sedap la untuk tekak Jiha. Atas dia di tabur dengan kacang rangup. kriuk kriuk masa makan. Oh! Jangan lupa perah limau tu. Serious lagi terangkat weh!


Ini pulak adalah lamb grill. Blackpaper sos dia pun lain tau dari yang lain. Mereka buat sendiri sos ni. Jiha rasa juga sikit. Tak makan kambing tapi nak rasa sos dia. Memang terasa black paper tu. Cicah dengan potato wedges tu, memang sedap.


Jiha juga disajikan dengan nasi goreng salmon. Nasi goreng ni sangat pelik. Kenapa pelik? Nasi goreng dia sangat sangat dry. Tapi sedap. Ada rasa butter dan rempah ratus. Di masak dengan salmon yang di potong dadu. Dihias juga dengan salmon dan sayuran. Macam yang korang nampak dalam gambar tu. Nasi goreng Salmon ni di hidangkan bersama sup seafood. Haa! Menarik kan? Sup seafood. Dalam sup tu ada udah sotong semua. Terbaik! Menurut owner tu, dia memang saja combine masakan dari asia dan western sebab dia nak bila pengunjung rasa nak makan makanan unik, terus teringatkan Kantan Hotplate. 



Selain daripada tu, mereka juga sediakan air yang sentiasa akan buat anda tersenyum. Ha! Macam mana tu minum air terus senyum? Nama air ni Kopi Senyum Kantan. Hahaha. Masa owner dia cakap minum air ni nanti mesti senyum, kitorang macam, ye ye je kan? Tapi lepas minum memang muka ada senyum jugaaaa. Sebab unik. Botol dia memang unik dan lain dari biasa. Dan sudah semestinya kopi dia sedap :") (tiba tiba rasa nak pi beli air tu sekarang. Sedapnya)

Mesti ada yang dah terkinja kinja nak tahu dekat mana Kantan Hotplate? Meh dekat sikit, Jiha nak share kan info menarik mengenai Kantan Hotplate. Lepas ni boleh la berbuka dekat sana. 

Lokasi: Sungai Kantan, Kajang (boleh waze ok)
Waktu operasi: 5 petang - 12 malam
Jenis hidangan: Asia & Western
Facebook: Kantan Hotplate
Instagram: Kantan Hotplate 

No comments:

Post a Comment