Delicious, Bukan Sekadar Rasa.

Assalamualaikum! 

Siapa je yang tak suka makanan yang menyelerakan pada harga berpatutan? Siapa je yang tak suka makanan yang di tataris secantik mungkin sampai kita rasa sayang sangat nak makan? Tak ada yang tak suka, betul? 

Dalam bulan-bulan puasa ni, kita semua selalu ada masalah nak makan dekat mana. Bila dah sampai kedai, tengok menu, sambil garu kepala. Nak makan apa eh? Again. Perasan tak, kesesakan lalu lintas or 'esok pagi nak pakai baju apa' tu bukan masalah yang besar berbanding dengan topik makan. Boleh buat gaduh wei bila bab makan. Ok tak tipu je 😝

Untuk korang yang selalu ada masalah nak makan dekat mana sebab dah selalu sangat makan dekat tempat sama sampai abang waiter tu tak perlu tanya korang nak makan apa sebab dia dah hafal menu korang; ini sebahagian daripada solusi yang sedikit sebanyak membantu. Ready? Jiha harap tak ada yang jilat screen sambil scroll down content ni. Fuh!


Baru-baru ni Jiha diberi peluang untuk menikmati sendiri pelbagai aneka juadah yang disediakan di Delicious Cafe sempena Ramadhan. Menariknya, setiap hidangan yang disajikan bukan sahaja sedap, bahkan sangat menarik & cantik. Sayang pulak rasanya nak makan. Kita dah lah puasa, disajikan pula dengan makanan yang mengiurkan, hilang terus nawaitu nak berdiet. Huhuhu. Setiap menu yang disajikan bukan sahaja cantik & sedap, bahkan sangat segar sebab ia dibuat sendiri di dapur Delicious Cafe. 

Saved by the Bell-Acan - RM18

Muchacho Nacho Platter - RM30

Chicken wings & Nancho Platter adalah pembuka selera yang bertepatan sempena bulan puasa. Ayam yang diperap bersama belacan memang memberikan aura kemelayuan. Dicicah pulak dengan Thai Sauce yang masam manis. Memang terangkat babe! Manakala Nancho Platter pulak terdiri dari 6 dipping sauce yang berbeza. Tapi bila digabungkan, perghh! Korang takkan sedar yang korang dah habiskan sebekas tu sorang-sorang. Dua menu ni adalah menu yang HOT di Delicious Cafe. 

Salmon Else - RM22

Salt & Pepper Squid - RM29

Beralih pula kepada Salmon Else. Ya Allah. Yang ni, rasa nak menangis makan. Kepingan Salmon yang dihidang, sangat segar! Bak kata chef mereka, Salmon ni di fillet di dalam dapur Delicious Cafe. Korang yang suka shashimi confirm nak cuba Salmon Else ni. Lepas dah makan Salmon, jamu pula tekak korang dengan Salt & Pepper Squid. Sotong segar yang di celup tepung yang rangup. Dicicah pulak dengan tartar sauce asli. Hm. Masih terngiang ngiang rasa tartar sauce dekat tekak ni. Gulp! 

Sawa Duck Ka Salad - RM28

One In A Melon - RM26

Kalau korang tak nak starter yang berat. Korang boleh cuba Sewa-Duck-Ka-Salad (RM28). 7 jenis sayuran segar yang dihidangkan bersama hirisan daging itik segar. Dipadankan pula dengan thai sauce masam manis. Jiha rasa korang confirm nak tambah lagi. Or korang boleh basahkan tekak dengan One In A Melon (RM26) . Salad tembikai la senang kira. Tembikai dia manis & sejuk. Di tabur di sekelilingnya minyak zaitun, cheese, kekacang dan pelbagai lagi, buat korang rasa sangat fresh untuk meneruskan menu yang berikutnya. 

Seashells by The Seashore Aglio Olio - RM42

Untuk main course dia ada 7 kesemuanya. Semua 7 ni adalah BEST SELLING di Delicious Cafe. Tapi jiha nak explain top 2 yang jiha rasa PALING sedap antara 7 ni. Yang lain also sedap. Cuma yang 2 ni berjaya memenangi jiwa Jiha 😍. Yang pertama adalah Seashell By The Seashore Aglio Olio. Sebagai pecinta seafood, spaghetti ni, Jiha bagi 5 bintang! Full marks! Sebab apa? Sebab kesemua seafood yang dorang gunakan SANGAT SEGAR! Tak ada bau hanyir or berlendir. Udang yang digunakan pun manis. Menampakkan dia masih segar. Keseluruhan rasa Aglio Olio ni adalah seimbang & mengenyangkan sebab portion dia banyak. So, dengan harga RM42, memang berbaloi. 

Go Cheesed Lightning - RM45

Main course yang kedua TERBAIK dari 7 yang TERBAIK adalah Go Cheese Lightning. Seriously Jiha cakap. Portion dia, kalau korang yang makan banyak pun confirm PUAS. Dengan onion ring dia, dengan petty dia, dengan bun dia. Korang serious terlentang kekenyangan. Sebab apa Go Cheese Lightning ni WIN, sebab daging dia, melt dalam mulut guys! Serious tak bohong. Ni bukan petty beli dekat luar then masak atas grill ok. Ni petty yang di buat sendiri. 80% daging & 20% adalah lemak. Dimasak secara medium rare. Bila potong tu still nampak juice dia. Bila makan, lebur dalam mulut. Again. 5 bintang!

Panna "Kota" Kinabalu - RM22

Untuk pencuci mulut pulak, dorang sediakan Pana Kota Kinabalu. Dihidang bersama ice cream vanilla. Pana Kota Kinabalu dari Delicious Cafe ni SANGAT BERBEZA dari yang lain. Selalu makan biasanya over milky la, rasa pelik. Tapi Pana Kota Kinabalu ni, rasa dia balance & tak muak. Makan pulak dengan ice cream. Terangkat!  Dan hidangan yang terakhir dari Delicious Cafe adalah Hi Tea Set. Ha, dalam set ni ada pelbagai bakery & tengok bawah tu, ada salmon 😭 sangat sedap. Kalau in case korang datang Delicious Cafe tapi tak nak makan something heavy, order ni. Memuaskan & kenyang. 





Ok itu lah antara apa yang Jiha sempat merasa sepanjang berada di Delicious Cafe. Kenyang sampai terbuntang weh! Tak larat nak balik. Hidangan di Delicious Cafe memang terbaik. Over all, jiha bagi 4 bintang! Yay! Untuk korang yang teringin nak berbuka puasa or maybe lepas ni rasa macam nak adakan jamuan birthday / gathering dengan family / kawan, boleh la ke Delicious Cafe. Jiha berani jamin yang korang takkan menyesal. Pstt! Jangan lupa order  popcorn dia. SUMPAH SEDAP SANGAT. Kenangkan balik rasa dia, nak menangis now! 😭

Untuk sebarang tempahan / maklumat lanjut, korang boleh ke website dorang iaitu www.thedeliciousgroup.com . Ok lah sekian dari Jiha. Harapnya entry kali ni sedikit sebanyak memberikan idea dekat mana korang boleh berubah angin untuk cari makanan sedap. Selamat menjamu selera! 

No comments:

Post a Comment